مت : دلیل انتخاب چادر ؟

   ــ آیه ۳۱ سوره نور ** و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها ولیضربن یخمرهن علی جیوبهن و لا یبدین زینتهن الا ....** 

به زنان مومن بگو تا چشمها را از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را از عمل زشت محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهرا ظاهر می شود بر بیگانه آشکار نسازند و باید سینه و بر دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند جز ...

(پوشاندن صرفا به معنی اینکه قسمت برهنه را بپوشیم نیست باید جذابیت ها را بپوشانیم برای دور بودن از آزار ها و دل های مریض ... منظور سرکوب کردن جذابیت ها نیست  )

 حالا یه سوال آقای مت آیا اون مقنعه ای که اینجا تر جمه شده همون مقنعه ای هست که امروز دخترا تو جامعه می پوشند ؟ آیا این مقنعه برجستگی سینه ها و شانه ها  را کامل می پوشاند یا نه؟ آیا بدن نما است یا نه ؟ مانتو چقدر گشاد باشد که بدن نما نباشد؟ گشادیه مانتو و بلندی مقنعه چقدر می تواند باشد؟ طوریکه برای شما قابل استهزا نباشد ؟

**امام صادق (ع) : لباس نازک و بدن نما نپوشید زیرا چنین لباسی نشانه ی سستی و ضعف دین است     بحارالانوار . جلد 79 . ص 229 **

آیا چادر چیزی نیست که برجستگی ها را نشان نمی دهد و تمام بدن را بجز دست تا مچ و صورت را کامل می پوشاند ؟ و مرتب تر بودن آن از مانتوی گشاد بیشتر است یا نه؟

 

آیه ۵۹ سوره احزاب ** یا ایها النبی قل لازو اجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلبیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلا یوذین و کان الله غفورا رحیما **

  ای پیغمبر به زنان و دختران خود و زنان مومنان بگو که خویشتن را به جلباب( چادر ) فرو پوشند  که این کار برای آنان برای اینکه آن ها به عفت و حریت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نبیند بر آنان بسیار نزدیک تر (بهتر ) است ( اگر عربیتان خوب باشد می فهمید که ادنی که در قرآن ذکر شده صفت تفضیل است که در فارسی با تر می آید و اگه با ترجمه معنی لغات بیشتر آشنا باشید می بینید که در ترجمه ها  نزدیک تر یعنی بهتر  است )

اولا: مستر مت  دلیل چادر پوشیدنم : تا از تعرض و جسارت آزار نبیند ( یه زمانی آدم یه کاری میکنه که می تونه با کارش تبعاتشو بیشتر کنه با پوشیدن چادر تو دیگه اتمام حجت می کنی که من می خوام مصون باشم از هر آزار و تعرضی)

ثانیا: مستر مت  خدا گفته جلباب بپوشید که این کار برای  ... بهتر است (نزدیک تر است به آن چیزی که خدا پسندیده . درست است خدا از ما نمی خواهد عین آن چیزی که معصوم بود رفتار کنیم ولی می توانیم این خصلت ها را در خود بیشتر تقویت کنیم)

وقتی خدا از یه چیز صریح نام برده که بعضیا آزار می دن بعضیا قلبشون مریضه از این راه می تونی خودتو حفظ کنی من چرا بگم نه؟ آیا این دلیل کفایت نمی کنه؟ گفتی قرآن رو قبول داری ...

حالا مرسیم به خود جلباب ... 3 تا نظریه هست که می گه جلباب چیه ؟

1.       بعضی از مفسران جلباب را پوششی فراگیر  معنی کرده اند از بالای سر تا پایین پا را می پوشاند چیزی در حدود چادر

تفسیر المیزان علامه طباطبایی / شیخ طوسی تفسیر تبیان

2. جلباب پوششی است از روسری بزرگتر و از چادر کوچکتر ... تفسیر نمونه . جلد 17 صفحه 428

3. جلباب را مقنعه دانسته اند  ... راغب اصفهانی .مفردات ریشه جلب ( شهرت کاری و دقت اصفهانی از علامه طباطبایی و شیخ طوسی کمتر است این یه نکته .. حالا می گوییم ایشان درست فرمودند ) 

 رد گزینه ی 3 در خصوص اینکه مقصود مقنعه ی امروزی نیست ( رد که نه بهتره بگیم استنباط از احادیث دیگر )

یکی از یاران امام صادق علیه السلام به نام فضیل بن یسار می گوید از ایشان پرسیدم آیا ساعد زن از قسمت هایی است که باید از نامحرم پوشیده شود ؟

فرمود بلی آنچه زیر روسری قرار می گیرد نباید آشکار شود همچنین از مچ به بالا باید پوشیده باشد کافی جلد 5 ص 521 / وسائل الشیعه جلد 3 ص 25

آقای مت آیا مقنعه ی امروزی ساعد را کاملا تحت پوشش قرار می ده ؟ آیا مقنعه ی امروزی اینقدر بلند هست که ساعد را بپوشاند؟  آیا قبول دارید مانتو و مقنعه هر چقدر هم گشاد باشد به هر حال حجم بدن را نشان می دهد یا نه؟

ولی با این همه ما به کسی که مانتو و مقنعه می پوشد نمی گوییم حجاب ندارد ....

مت : شما با چادر می خواید بگید برترید ... عقیده ی خودتونو به رخ دیگران می کشونید

نظرات و عقاید مثل خراب کردن و آباد کردن هستن یعنی دو مسئله ی جدا یک وقت شما می خواهید یک چیز را خراب کنید معلوم است که من اجازه ی همچین کاری را نمی دهم حتی حرف زدن در مورد آن چون عقل حکم می کند ولی گاهی عقیده هیچ ضرری ندارد و در جهت بهبود است پوشیدن چادر به هیچ چیز ضرر نرسانده.

 مت : چادر پوشیدن در این روزگار مثل سوار شدن بر اسب است مثل اینکه بگوییم چون پیامبر سوار اسب می شدن الانم همونجوری سوار اسب بشیم ... اگه زنان و دختران پیامبر چادر پوشیدن این می تونه تغییر کنه ؟

 آقای مت داشتن حجاب و نیاز به حجاب یه امر فطری است ولی نیاز به اسب نیاز به وسیله برای حمل و نقل است نه صرفا نیاز به اسب که اینجور نیاز ها  حتما بسته به شرایط تغییر می کند ... شما یک جای قرآن را بیاورید که گفته برای حمل و نقل از اسب حتما استفاده کنید ولی برای حجاب گفته که از جلباب استفاده کنید                                                                                                                           مت : دلیل فروپاشی شوروی همین یکدستی بود  اگر همه چادر بپوشند جامعه یکدست می شود و از هم فرو می پاشد

اولا کسی فعلا همه را مجبور نکرده که حجاب چادر را برگزینند ثانیا دلیل فروپاشی شوروی یکدستی در نوع زندگی ٬بی دینی٬ جامعه ی کارگر بود فقط کار بود . کار کن و بخور فقط . حجاب که عین دیانت است یک شاخه ی فرعی همه چیز را تحت شعاع خود قرار نمی دهد ثالثا اگر هم همه چادر بپوشند ظاهر باز هم متفاوت است یکی کوتاه یکی بلند یکی سبزه یکی سفید یکی لاغر یکی چاق رابعا آنها که همه چادر نمی پوشیدند تازه از ما راحت تر بودند هیچ حجابی نبود هیچ خانواده ای نبود زن یا مرد هیچ تعهدی نسبت به هم نداشتند سختی به خود نمی دادند این زندگی و جامعه را از هم می پاشاند رسیدن به پوچی آیا قبول داری گاهی وقتها عادی شدن انسان را به ژوچی می رساند ؟ وقتی من یک زن برای همسری که هر روز قیافه های جور واجور می بیند عادی شوم آیا به پوچی نمی رسم آیا این قانون نیست که ظاهر انسان بعد از مدتی پیر و فرتوت می شود؟ یکدستی منظور این است نه اینکه در یک مکان همه عین هم بپوشند ولی قرار نیست همه عین هم رفتار کنند ... 

مت :توی فرانسه حجاب ممنوع شد چون هرگونه لباس گروهی که نشان دهنده ی اعتقاد خاصی باشد ممنوع است ... چادر به رخ کشیدن اعتقاد ات یک گروه خاص است که ما برتریم !!!

جناب آقای مت آیا در جامعه ی فرانسه راهبه ها جدای از مردم هستند ؟ آیا مقدس ترین آنها حجاب ندارند ؟ آیا پوشش های بلندی استفاده نمی کنند چه بسا از مانتو و مقنعه هم پوشیده تر است؟ آیا به راهبه ها گفتند حجابتان را بردارید؟ آیا پدر روحانی مثل روحانیون ما لباس خاص خود را ندارند که یک ردای بلند است؟ آیا اینها نشان دهنده ی اعتقاد خاص آنان نیست؟ شاید این آقایون سیاستمدار از فکر جنبش و اینکه مسلمانان مثل قدیسه های مسیحی خود را به یک کلیسا و سرکوب کردن بعضی از نیازها محدود نکرده اند می ترسند؟ شاید از جایگاه و قدرت خود از برابری از اینکه آدم فراتر از این است که بخواهد فقط بخورد بپوشد و زندگی را عادی کند با تنوع پسندی ...  شما می گویید تنوع در حجاب لازم است بله تا حدی لازم است ولی نه اینکه اینقدر این تنوع زیاد شود شما از بقیه قسمت های هستی غافل شوید .. کسی منکر این نیست که خدا زیبایی را دوست دارد ... ان الله جمیل و یحب الجمال اینجا بحث تنوع بیش از حد است انسان حد خود را بشناسد بداند که این مکان ها خیابان با محیط اداره با خانه با مجلس عروسی با مجلس عزا با هم فرق می کند

مت : میشود مانتو و مقنعه ی ساده پوشید  .... و ریا نباشد

مگر همین مسیحی ها راهبه هاشان کسانی که حجاب کامل تر دارند ریا می کنند چرا از آنان خرده گرفته نمی شود ؟چرا به آنان نمی گویند مثل مردم حتی مقنعه و مانتو هم نه راحت تر از این هم در جامعه ی آنان می شود ظاهر شد مگر نه ؟ انسان با وسایل دیگر هم می تواند ریا کند این دلیل نمی شود که هر کسی چادر پوشید شما یک قانون کلی بدهید که چادر پوشیدن فقط برای ریا است ... آیا اگر کسی ماشین مدل بالا سوار شود به خاطر راحتی خودش است یا صرفا به خاطر ریاست  ؟( داشتن حجاب برای دور بودن از تعرض و آزار یه جور راحتی برای ما فراهم می آورد )

با این همه باز هم اسلام و مجتهدین سخت نگرفتند که حتما باید چادر پوشید ...

   در هر حال من نه زشتم نه اجبار پشتمه نه دنبال شوهر می گردم نه شلخته ام و نه گدا